סיכום: ענת צחור

אשטנגה יוגה של פטמג’לי: יאמה, ניאמה, אסאנה, פראנאיאמה, פראטיאהארה, דהאראנה, דהיאנה, סמדהי. שמונת אברי היוגה הם רבדים של התפתחות במסע של היוגי, שלבים של התפתחות והכרה בטבעו של האדם, טבעו של היקום, טבעו של המוחלט.

פאטאנג'אלי

פאטאנג’אלי

 

אשטנגה יוגה של פטנג’לי – היוגה בעלת שמונת האיברים:

 

יאמה – yama – ריסון ההתנהגות  

קודים אלו הם הבסיס להתפתחות רוחנית שמטרתם לא לפגוע באף יצור חי בדיבור, מחשבה ובמעשה: 

אהימסה – ahimsa – אי אלימות. 

סאטייה – satya – לא לשקר. 

אסטייה – asteya – לא לגנוב. 

בראמאצ’אריה – brahmacarya- התנזרות. 

אפאריגראהה – aparigraha – אי השתוקקות. 

 

ניאמה – niyama – התנהגויות התורמות להתפתחות אישית 

סאוצ’ה – sauca  – ניקיון גופני ומנטלי. 

סאנטושה – santosa – שביעות רצון ושלוות נפש. 

טאפאס – tapas – להט לנושא. 

סוואדיאיה – svadhyaya – חקר העצמי.

אישוואראפראנידנה – isvarapranidhana – התמסרות לאל 

 

אסאנה – asana  – תנוחה או מצב יציב ושלו

פאטאנג’אלי מציין את חשיבות התרגול במובן של : “אסאנה (תנוחה) היא יציבות וחדווה” יוגה סוטרה 46.II. 

באמצעות תרגול אסאנה רוחו של היוגי אינה נשלטת עוד על ידי כוחות הטבע והוא משיג שוויון נפש ושלווה.

 

פראנאיאמה– pranayama תרגול ושליטה בנשימה (כוח החיים)

תרגולי נשימה, שאיפה, מרווח בין שאיפה לנשיפה, נשיפה,  ומרווח בין נשיפה לשאיפה, כל אלה הם תרגולים המכוונים להשקיט את הגוף והנפש ולקרב את המתרגל למצב הסמהאדי.

 

פראטיאהארה – pratyahara – התכנסות החושים 

בעת תרגול מדיטציה החושים מתכנסים. גירויים מן החוץ הנקלטים על ידי פתחי החושים נחלשים ויכולת הריכוז עולה. התודעה מסוגלת להתמקד בעצמה.

 

דהאראנה – dharana – ריכוז 

מצב של שבו התודעה ממוקדת במושא התבוננות  שלה ללא הפרעות.

 

דהיאנה – dhyana – מדיטציה 

מצב של ריכוז גבוה ומתמשך ברצף זמן, ללא הפרעה, שבו התודעה המתבוננת מתקרבת להתאחדות מוחלטת עם מושאה.

 

סמדהי – samadhi – איחוד 

איחוד מוחלט של המתבונן עם מושאו. במצב זה התודעה מזוככת וחדלה מתנועה – kaivalya. 

 

 

פורסם בקטגוריה יוגה ופראניאמה, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *