איינגאר יוגה – האיש והשיטה

ב.ק.ס איינגאר מייסד שיטת איינגר יוגה. השיטה שמה דגש על קווים מובנים ומדויקים ועל ביצוע מוקפד של תנוחות, שהייה לאורך זמן ושימוש בעזרי יוגה.
B.K.S Iyengar
פורסם ב:

מאמר מאת: ענת צחור

שיטת איינגר

איינגר יוגה היא שיטת רבת עוצמה, דרך לימוד מדוייקת ומורכבת. נקראת על שם מייסד השיטה ב.ק.ס איינגאר  שחי בפונה שבהודו. השיטה מתבססת על תורות ההאתה יוגה והראג'ה יוגה של פאטאנג'אלי. זוהי אחת משיטות היוגה הנפוצות והמקובלות במערב.

 

שיטת איינגאר יוגה מאפשרת לכל אדם, בכל מצב, בצורה נהירה וברורה, דרך פרקטיקה מדוייקת ומובנית לפגוש את חכמת היוגה. השיטה מאפשרת לאדם המודרני לקצור את פירות היוגה: בריאות וחוסן גופני ונפשי, יכולת התמודדות עם מצבים שונים בבהירות מחשבה, מיקוד ויציבות, שלווה ונינוחות.
התלמיד לומד דרך התרגול לקשר בין מרכיבי הוויתו, דרך הגוף, דרך התנסות חוויתית, הוא לומד וחודר אל הרמות השונות של מערכות גוף ונפש.

 

בתחילה לומד התלמיד את בסיס הגוף – להבין את התנוחה אותה הוא מבצע, למקם את האיברים במבנה נכון ומדוייק. במהלך התקדמותו בתרגול הוא לומד ומבין דקויות ומבנים מעודנים יותר בגופו וכיצד נוצרים יחסי גומלין בין המרכיבים והמבנים השונים של הגוף. בהמשך הוא לומד יחסים וקשרים בין גופו לבין תודעתו ואת הנשימה המהווה גשר בין השניים.

 

שיטת איינגאר היא שיטה חיה ומתפתחת ונלמדת במוסד האם בפונה, תורמים מתבונתם לדרכו של מר איינגר, בנו פרשנט איינגר וביתו גיטה איינגר. לכל אחד מהם דרך ייחודית לפרש את תורת אביהם. פראשנט איינגר מתעניין באספקטים פילוסופיים מדעיים ומדיטטיביים של עולם היוגה והאינטגרציה בין המקורות והתפיסה שיצר אביו, גיטה איינגאר מתמקדת בפרקטיקה של תנוחות היוגה וביוגה טיפולית.

 

השיטה שמה דגש על קווים מובנים ומדויקים ועל ביצוע מוקפד של תנוחות, שהייה לאורך זמן בכל תנוחה ותנוחה, הקפדה על בניית מערכי תרגול "סקוונסים" שונים ומגוונים, כאשר כל רצף הוא בעל לוגיקה מובנית וברורה.

השיטה מאופיינת בשימוש בעזרים "פרופס" אותם פיתח ב.ק.ס איינגר במהלך השנים על מנת שישמשו הן כעזרי תרגול שיאפשרו לכל אדם להגיע לתנוחה הרצויה לו והן כתומכי תרגול למען שהייה בתנוחה לשם התבוננות ולמידה.

בנוסף התפתחה גם דרך טיפולית, זהו ענף באיינגר יוגה השם דגש על שימוש בתנוחות היוגה לבעלי מוגבלויות ומאפשר ריפוי ומזור.

 

ב.ק.ס איינגאר

ב.ק.ס איינגאר נולד ב-14 בדצמבר 1918, נפטר בגיל 96 ב- 20 לאוגוסט 2014.

בילדותו סבל ממחלות שונות ונחשב לילד חלש. בגיל 16 החל ללמד אותו את היוגה מורו קרישנאמאצ'אריה, שהיה גם דודו, ובגיל 18 נפרדו דרכיהם כאשר קרישנאמצ'אריה שלח אותו ללמד יוגה בפונה מכיוון שאיינגר היה דובר אנגלית. פרידה זו הביאה אותו לחקירה עצמית והתעמקות בהבנת תנוחות היוגה. איינגאר הקדיש את כל זמנו ומרצו ללימוד אינטנסיבי וכך נוצרה והתגבשה אצלו תפיסה ודרך.

 

בשנת 1952 פגש את הכנר המפורסם, יהודי מנוחין, והחל ללמדו. יהודי מנוחין נפעם לנוכח כשרונו ויכולתיו של איינגאר, הציגו בפני אנשי המערב באירופה אשר בתקופה זו היו צמאים לידע אשר הגיע מן המזרח, כך נסללה דרכו להציג את משנתו למערב. מאז, יש לו מיליוני תלמידים ברחבי העולם ואלפי מורים אשר הוסמכו בשיטה.

 

תרגולו האישי של איינגר מאופיין בדיוק, חן ויופי ובאינטליגנציה, כאשר ניכר כי ישנו דגש לאינטגרציה של גוף, רגש וחכמה בכל תנוחה ותנוחה.

 

בין הספרים שחיבר:

Light on Yoga
The Tree of Yoga Light on Pranayama
Light on the Yoga Sutras of Patanjali
Light on Life

 

 

"כשאני מתאמן ביוגה, אני פילוסוף.
כשאני מלמד יוגה, אני מדען.
כשאני מראה את היוגה אני אמן."
ב.ק.ס איינגאר.

 

דילוג לתוכן