מאמר מאת: ענת צחור. צילום: דליה גל

 

מהי אסאנה


מקור המלה בשפת הסנסקריט שפירושה "להישאר", "להיות", "לשבת" במצב מסוים. אסאנה היא תנוחה, מצב גוף. היוגי לומד דרך פרקטיקת הגוף את עצמו ואת היקום. גופו של היוגי הוא מקדש להתרחשויות, מעבדה שבה הוא חוקר את פלאי הבריאה. הוא מזהה שהינו חלק בלתי נפרד מן הטבע- במרכיבי החומר ואיכויותיו, בדפיקות הדופק ובקצב הנשימה, הוא מזהה את עצמו ותפקודו כחלק ממארג סבוך.

 

היוגי שואף לטהר ולחזק את גופו, "ראשית מודגשות האסאנות בהיותן השלב הראשון בהאתה יוגה. לכן, על האחד לתרגלן על מנת להעצים את כוחו, להיטיב עם בריאותו ולהגמיש את איבריו." כפי שנאמר ביוגה פראדיפיקה, (פרק I, אפוריזם 19), מטרת העצמה של הכוחות היא למען מטרה נעלה של התקדמות בנתיב הראג'ה יוגה. "לא ניתן להשיג הישגים יוגיים בהאתה יוגה בלי ראג'ה יוגה ולהיפך. ללא שתיהן, אין הישגים יוגיים." יוגה פראדיפיקה (פרק II, אפוריזם 76) .

 

היוגי יודע כי הגוף הוא בר חלוף, נתון לשינויי הזמן, היוגי מאמין כי הגוף לא נועד להנאות החושים בלבד, אלא זהו כלי רב עוצמה שבאמצעותו מסוגל האדם להגיע לשחרור.

 

אצל החכם פאטאנג'אלי האסאנה מוזכרת כרובד השלישי בתורת שמונת הרבדים של היוגה (האשטנגה יוגה) ומוגדרת כמצב יציב ומאוזן: "אסאנה היא יציבות ושמחה". האסאנה מהווה בסיס יציב לחקירת תנודות התודעה, לכן על הגוף לפתח סיבולת שהייה במצב יציב לאורך זמן, במצב זה היוגי מסוגל להיכנס למצבי הכרה שונים ללא הפרעות ובכך לפתח ידע המבחין בין ידיעה לאי ידיעה (וידייה, א-וידייה).

  

ענת צחור - דהאנוראסאנה

גופו של היוגי הוא מקדש להתרחשויות, מעבדה שבה הוא חוקר את פלאי הבריאה

 

תרגול תנוחות יוגה

 

תנוחות היוגה-אסאנות, ותרגילי נשימה-פראנאיאמה, מטהרים את הגוף ואת הנפש ממשקעים שמצטברים בחיי היום יום. אסאנות מביאות יציבות, בריאות וקלילות לגוף והן להכרה. האסאנות מחזקות את הגוף ומשחררות אותו ממחלות, הן מפחיתות עייפות ומרגיעות את הנפש. בכל תנוחה ממוקמים האיברים באופן שונה, התנוחות מחממות ומצננות, מרחיבות ומכווצות, מרגיעות ומגרות את המערכות, בביצוע התנוחות משיג המתרגל שחרור ממגבלות גופניות ומהפרעות מנטאליות, בריאות ושלוות נפש.

 

תרגול קבוע של מתיחות, תנוחות עמידה, כפיפות לפנים, כפיפות לאחור, פיתולים, תנוחות הפוכות, מעניק ומחזיר חיות, כוח ועוצמה לגוף-נפש. כאשר ישנן אי סדירויות במערכות הפסיכו פיסיות נוצרות מחלות, תרגול קבוע מסדיר הפרעות במערכות הפיסיולוגיות והנפשיות. בשמירה על איזון והרמוניה אנו מעניקים לעצמנו חיים בריאים ושלווים אשר אינם מושפעים מתנודות החיים וכתוצאה אנו חווים שמחה ואושר.

 

ניתן לתרגל את תנוחות היוגה בכל גיל ובכל מצב. היוגה אינה תחרותית, האתגר העומד בפני האדם ההולך בדרך היוגה הוא התמודדות אישית של עצמו עם עצמו ובעצמו. על כל אדם לראות את יתרונותיו מגבלותיו, לקבל את עצמו כפי שהוא, ראיה עצמית כנה אשר אינה משווה בין אדם לאדם מפתחת סובלנות וסבלנות ומעודדת את האדם לקבל את יחודו. מידת הגמישות והיכולות האתלטיות לבצע תנוחות מורכבות דורשות אימון ממושך, הן לכשעצמן אינן המטרה הסופית, זהו כלי נוסף שדרכו מתפתחת המודעות לגוף ולנפש, ומודעות היא לב ליבה של תורה זו. מתוך גישה זו יכול כל אדם בכל מצב גופני ונפשי לתרגל ולהפיק תועלת.

 

תנוחות היוגה הן בעלות משמעות, הן מסמלות צורות גיאומטריות בטבע, מחקות מן החי והצומח ויש תנוחות הנושאות מיתוסים של אלים. המסורת טוענת כי ישנן 840,000 תנוחות אשר מתייחסות לכל האפשרויות של התנועה הגופנית.

 

anat zahor-ekapada

אסאנה, תנוחת יוגה, מביאה יציבות, בריאות וקלילות לגוף והן להכרה

 

 השפעות פיסיולוגיות ומנטאליות


תנוחות עמידה
תנוחות אלו מתקנות עיוותים ברגליים, מחזקות ומגמישות את שרירי הרגליים, את המפרקים ואת עמוד השדרה. מקלות על כאבי גב ובעיות של נוקשות כתפיים וצוואר, וממריצות ומשפרות את זרימת הדם. מפתחות יציבה נכונה, שיווי משקל וריכוז.

כפיפות קדימה
בתנוחות אלו מושפעת מערכת העצבים, הדופק נחלש ולחץ הדם יורד. התנוחות טובות לשיפור תפקודן של מערכת העיכול ומערכת הרבייה, מווסתות את זרימת הדם ולחץ הדם. משקמות לאחר מחלה ומקילות על מצבי חרדה ומתח.

פיתולים
בתנוחות אל ישנה זרימת דם מואצת ועשירה אל האיברים כתוצאה מסחיטת אברי הבטן והאגן. הן משפרות את תנועת עמוד השדרה והסרעפת ומקלות בבעיות עמוד שדרה, אגן ומפשעות. הן מפחיתות כאבי גב, כאבי ראש ומקלות בנוקשות בצוואר ובחגורת הכתפיים, כמו כן תורמות לפעולה תקינה של מערכת העיכול. תנוחות מרגיעות פעילות מנטאלית.

תנוחות הפוכות
מעוררות זרימת דם ומווסתות פעילות של בלוטות אנדוקריניות, משפרות תפקוד מערכת העיכול ותפקוד מערכת הנשימה. מחזקות את שרירי הגב וחגורת כתפיים. משפרות תפקודים מנטאליים של ריכוז, זיכרון ומחשבה בהירה.

כפיפות לאחור
מגמישות את עמוד השדרה, משפרות זרימת דם לאיברים, פותחות את בית החזה ומשפרות את תפקודי הנשימה. מחזקות את הזרועות ומגמישות את חגורת הכתפיים, מחזקות את שרירי הבטן ומשפרות תפקוד מערכת העיכול. מעוררות ומחזקות, ומרגיעות את מערכת העצבים.

תנוחות ישיבה
מחזקות את שרירי הגב והבטן, מגמישות מפשעות ומפרקי הרגליים.הערה: ישיבה יציבה ונינוחה מהווה בסיס לתרגול פראנאיאמה ומדיטציה.

תנוחות שכיבה
מרגיעות את מערכת העצבים ויוצרות איזון מנטאלי המהווה בסיס לתרגול פראנאיאמה ומדיטציה. איזון מנטאלי יוצר איזון גופני ולכן תרגול תנוחות אלו ושהות ממושכת בהן משפרים את תפקודי המערכות השונות.

 

 

כאשר הגוף בריא נמנע ממנו סבל,
כאשר נמנע סבל מן הגוף הנפש שלווה,
כאשר הנפש שלווה היא מסוגלת להרפות עצמה אל השקט של המדיטציה.

 

 

 גם זה עשוי לעניין אותך:

מדריך תנוחות יוגה

פורסם בקטגוריה יוגה ופראניאמה, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובה אחת בנושא תנוחות היוגה – אסאנות

  1. מאתיוגיסטית‏:

    הכתבה מדהימה