מתוך ספרם של ד"ר ראובן ברק וענת צחור, "מדריך מפה לריפוי טבעי- הדרך לחיים בריאים"

 

מודעות

המודעות (mindfulness, awareness) היא יכולת התודעה או הנפש להתבונן בהתרחשויות ההווה ולזהות אותן, הן בתחושה והן בידיעה, מרגע לרגע. המודעות היא תשומת לב מלאה לרגע ההווה. במצב של מודעות מלאה יש בכוחו של האדם לראות את המציאות "כפי שהיא", באופן אובייקטיבי, נקי מרגשות, פחדים ודמיונות. ככל שיכולת זו מפותחת יותר, כך יכול האדם לראות בבהירות גדולה יותר את הפרטים המרכיבים את המציאות המסובכת והמגוונת. ראייה נכונה מאפשרת לאדם הבנה נכונה של המציאות. פירותיה של המודעות הן חוכמה ותבונה. סגולות אלה יזינו את המודעות וירוממו אותה לדרגות גבוהות יותר של קליטת רובדי המציאות.

 

עיני הבודהה

המודעות היא תשומת לב מלאה לרגע ההווה

 

דע את עצמך

פילוסופים, קדושים, נביאים, חכמים ומורים, בני דתות ותרבויות שונות, הצביעו מאז ומעולם על עיקרון חשוב אחד –"דע את עצמך". מותר האדם מהחיה ביכולתו להתבונן בעצמו. אורח חיים פשוט ובריא, מתוך מודעות עצמית וחקירה פנימית, מאפשר לאדם להיות קשוב לעצמו ולסובב אותו. זהו אורח חיים של אי אלימות, קבלת האחר ואחדות עם כל יצורי הבריאה. שיטות תרגול שונות מחדדות את החושים, המוח וההכרה ומאפשרות לאדם להתבונן במציאות ולחקור אותה ברמות העדינות והמורכבות ביותר שלה. היכולת לחוש ולהרגיש את פרטיה העדינים של המציאות מעוררת באדם את תחושת החיים ואת ידיעת כוחות החיים.

 

פיתוח וחידוד המודעות

פיתוח יכולות מנטליות של התבוננות בתהליכי החיים, ניתוחם והבנתם מאפשר לאדם לחיות את חייו מתוך שליטה עצמית, אחריות אישית ותלות מועטה בסמכויות, ברשויות ובממסדים שונים. בני אדם המודעים לתהליכים אלה מקיימים את חייהם מתוך חירות אמיתית ויכולים לנווט את תנועות נפשם בהתאם לעליות ולמורדות החיים. באמצעות תרגילי מודעות, ריכוז ומדיטציה אפשר לפתח את המודעות ולחדדה, אז אפשר להבחין בתהליכים שונים בראשית התהוותם ולשלוט בהם. כך ניתן להפחית אסונות, מכאובים נפשיים וגופניים ומחלות.

 

מודעות לפעולות בסיסיות בחיי היומיום

"שכל כוונות האדם יהיו לשם שמים", כפי שכתוב: "בכל דרכך דעהו. פרוש: שאפילו בדרכך שאתה עושה לצורך גופך, דע את ה' ועשה את הדברים לשמו יתברך, כגון האכילה והשתייה וההליכה והישיבה והשכיבה והקימה והתשמיש והשיחה – כל צרכי גופך יהיו כולם לעבודת בוראך או לדבר הגורם לעבודתו." שולחן ערוך (לא,א).
פעולה הנעשית כל כולה בכוונה מלאה מעוררת תחושה של שלמות ושמחה. בעת ביצוע הפעולות הבסיסיות בחיי היומיום חשוב להיות ממוקדים בהן בתשומת לב מלאה ולנסות לראותן בדיוק כפי שהן, מבלי לערב את חוש השיפוט. לא להגדיר את הפעולות כטובות או כרעות , כיעילות או כחסרות חשיבות, אלא להתבונן בהן כמדענים במעבדה המתבוננים במציאות כפי שהיא. ככל שנוכחים בהווה, בפעולה עצמה, כך מועדים פחות לסכנות ולטעויות. בחיי היומיום, טעות אחת קטנה עלולה לגרור שרשרת של תגובות בלתי רצויות.

 

מודעות למצבי גוף

בעת עמידה, הליכה, ישיבה או שכיבה – חשוב לחוש את אברי הגוף; לשים לב לתחושות העולות לבדוק: האם אפשר להתמקד בפעולות בסיסיות או שהמוח מחפש ללא הרף גירויים חדשים למצוא בהם עניין? תשומת לב לתנועות הגוף עשויה למנוע תאונות ותקלות כגון: כאבי גב, נקעים, שברים, פציעות. תנועות מודעות וזהירות מונעות נזק לאדם ולסביבתו .

 

מודעות ליקיצה ולהירדמות

בעת הקימה משינה – חשוב לשים לב לאופן ההתעוררות – לתחושות הגוף, לרגשות, למחשבות העולות. לדעת מה מתרחש בתוך הגוף ובסביבה. כאשר מתחילים את היום במודעות, נוצר רוגע, המוח מרוכז במטלות, המחשבה צלולה והפעולות מדויקות, וכך לא מבזבזים אנרגיה על פעולות סרק. כאשר הולכים לישון, חשוב לשים לב למצב הרוח, לרגשות. כששוכבים רצוי להבחין במצב הגוף ולהרגיש אותו. כאשר מתחילים להירדם, כדאי להתבונן בתחושות ולנסות לעקוב ללא שום מאמץ אחר תהליך ההירדמות. כאשר נשכבים לישון בצורה מודעת, שנת הלילה רגועה, בריאה ומספקת יותר. לשינה טובה יש השפעה רבה על הבריאות הגופנית והנפשית.

 

מודעות לריקון פסולת ורחצת הגוף

בעת הרחצה או ריקון הגוף מפסולת – חשוב לשים לכל פעולה שעושים, לתנועות הגוף ולתחושותיו. ביצוע פעולות אלו – לא כלאחר יד, אלא מתוך מודעות – תורם לבריאות. ריקון הגוף מפסולת בתשומת לב, ללא לחץ זמן, מפחית בעיות של עצירות, מחלות במערכת העיכול, טחורים ובעיות בשלפוחית השתן. תשומת לב לגוף בעת הרחצה – התבוננות במראהו ומישושו – עשויים להביא לגילוי מוקדם של שינויים במרקם העור והרקמות ולאיתור מוקדם של מחלות למיניהן – אקזמות, גירויים בעור, נקודות חן וגידולים.

 

מודעות לאכילה

בעת אכילה, חשוב לשים לב למצב הרוח, לאופן הישיבה ליד השולחן, להתבונן במראה האוכל ובתגובה שהוא מעורר. לשים לב לתנועות הגוף בזמן האכילה. להבחין בטעמים השונים של המזון ובאופן הלעיסה והבליעה. רצוי לא לשוחח בזמן הארוחה –"אין משיחין בשעת הסעודה", כדבריו של רבי יוחנן, "שמא יקדים קנה לוושט ויבוא לידי סכנה" (תענית, ה, ע"ב).. מודעות ותשומת לב מלאה מפתחות הרגלי אכילה נכונים ומסייעות לעיכול יעיל של המזון. בכך נמנעות בעיות במערכת העיכול העלולות להתפתח למחלות.

 

מודעות בקיום יחסי מין

"ראוי לאדם להרגיל את עצמו בקדושה יתרה ובמחשבה טהורה ובדעת נכונה בשעת תשמיש", מתוך קיצור שולחן ערוך (קנ, א). בעת קיום יחסי מין, חשוב לשים לב לכוונות, לרגשות ולמחשבות העולות. להתבונן בתחושות הגוף. לנסות להקשיב לצרכים ולמניעים העמוקים ביותר שלכם ושל בן זוגכם, ולהיות כנים עם עצמכם. רק כאשר תהיו רגישים וקשובים לגופכם ולנפשכם, תהיו מסופקים באמת.

 

מודעות לנשימה

הנשימה היא פעולה טבעית שמבצע הגוף לאורך כל חייו. בני אדם רבים מבלים חיים שלמים מבלי שהקדישו זמן להתבונן בתהליך זה. הנשימה היא הגשר בין הגוף לנפש, וככל שנרבה להתבונן בה, נכיר ונבין יותר את עצמנו – את גופנו ונפשנו. חשוב לשים לב לתהליך הנשימה בכל הזדמנות – בפעולות היומיום ובאמצעות מדיטציה ותרגילי נשימה.

 

מודעות לרגשות ולמחשבות

"הרוצה לשמור על הבריאות, צריך לדעת התנועות הנפשיות ולהיזהר מהן" קיצור שולחן ערוך (לב, כב). למחשבות ולרגשות ביטויים פסיכו-פיזיים. כל מחשבה וכל רגש באים לידי ביטוי כתחושה גופנית ומשפיעים על תפקוד איברי הגוף. רגשות ומחשבות יכולים לרפא ויכולים לפגוע באיברי הגוף השונים. לרגשות ולמחשבות עוצמה מרובה ובכוחן לסחוף את האדם עד כדי איבוד תחושת המציאות ואיבוד כושר השיפוט. מודעות לרגשות ולמחשבות יכולה לסייע לאדם להימנע מלהיסחף במחשבותיו וברגשותיו. אפשר ללמוד לשלוט בתגובות ולווסת רגשות ומחשבות באמצעות טכניקות שונות: הרפיה, דמיון מודרך, ביופידבק ומדיטציה.

 

פורסם בקטגוריה אורח חיים ותזונה, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *