מתוך ספרם של  ד"ר ראובן ברק וענת צחור "מדריך מפה לריפוי טבעי – הדרך לחיים בריאים"

 

תזונה

אכילה אך ורק לשם סיפוק תאווה פוגעת בגוף ובנפש. יש להתכוון לאכול לשם בניית הגוף, חיזוקו, תחזוקו ושמירה על תפקודו התקין, ויש להתכוון לאכול מזונות המועילים ומיטיבים עם הגוף.

אכילה מודעת שמטרתה אינה לשם סיפוק התאווה בלבד מונעת מחלות והשמנה. בשולחן ערוך (לב, י) כתוב: "זמן האכילה הוא, כשיתאווה לאכול תאווה אמיתית, לא זרה, וההבדל בין תאווה אמיתית לתאווה זרה הוא זה: הראשונה נקראת רעב, כי האִצְטוֹמכַא ריקה, והשנייה היא – כשמתאווה מאכל מיוחד, ונקראת תאווה". תאווה אמיתית לאכילה היא כאשר הגוף מאותת לנו בתחושות של רעב ועלינו לספק צורך זה כדי להזין את הגוף.

תאווה זרה פירושה אכילה לשם סיפוק צרכים והשתוקקויות שהם מתנועות הנפש הרעבה והלא מסופקת.
אכילה מסוג זה אין בה משום צורך בסיסי וממשי לקיומנו התקין והמאוזן. אדם המסוגל להבחין בשרשרת תגובותיו מראשיתן והרואה נכוחה את המניעים לחשקיו יזהה את הדחף לאכילה ואת מקורותיו ויוכל לשלוט בו ובתגובות שלאחריו. לשם כך יש לפתח מודעות לאכילה נכונה.

ראשית, כאשר מתעורר רעב, יש לדעת מהו סוג הרעב המתעורר. ידיעה נכונה תביא לאכילה נכונה. כמו כן, בזמן האכילה עצמה יש לשים לב לתחושות הרעב, לתגובות הגופניות והרגשיות לתחושות אלה, לאופן האכילה, לתחושות השובע, ולתגובות הגופניות והרגשיות לתחושות השובע.

 

eat with love

אכילה מודעת מחדדת את הטעם והריח של המזונות

 

הרגלי אכילה ושתייה

אכילה ושתייה צריכות להיעשות בתבונה כדי לאפשר לטבע לפעול את פעולתו ולסייע למזון לבנות ולחזק את הגוף ולדאוג לתפקודו התקין.

 

כמות המזון

"אכלו מעט ותחיו יותר" – הדאואיסטים, כמו היהודים, דגלו בכך שהאדם צריך לאכול כפי צורכו. אכילת יתר היא חטא, והעונש על חטא זה הוא המחלות. אין להפריז באכילה, רצוי לסיים את הארוחה בתחושת רגיעה ולא להמשיך לאכול עד לתחושת מלאות ואי נוחות.

יש לכך גם סימוכין מדעיים: בשנות ה־1930 החלו להיערך מחקרים באוניברסיטת קורנל בארה"ב, הנמשכים עד היום והנתמכים על ידי המוסד הלאומי לחקר הזיקנה (NIA). המחקרים מוכיחים שאכילה מועטה מאריכה חיים ומפחיתה מחלות. בכל המחקרים יש דגש על תזונה מעוטת קלוריות אך מאוזנת ועל הימנעות מדיאטות בלתי מאוזנות.

 

אכילה לפי רמת פעילות

כמות המזון שאדם צורך צריכה להתאים לרמת הפעילות שלו. אנשים שאורח חייהם כרוך בפעילות פיזית רבה נדרשים לכמות גדולה יותר של מזון וסוגי מזון שיספקו את האנרגיה הדרושה לפעילותם. אנשים שעיקר עיסוקם בפעילות מנטלית נדרשים למזונות אחרים (פחות מזונות מן החי, למשל) ובכמויות קטנות יותר.

 

אכילה בהתאם למזגו של האדם

מומלץ לאדם שיאכל על פי מזגו וגילו. אדם חם מזג, נמרץ, חסר מנוחה, טוב לו שיאכל מזונות מקררים, מרגיעים, לא מתובלים מדי. ואדם קר מזג יאכל מזונות מחממים וממריצים.

 

אכילה לפי מחזורי חיים

הגוף דורש מזון בהתאם לאנרגיה שהוא מנצל לצמיחה ולהתחדשות. בגיל צעיר, כאשר הגוף בתהליכי בנייה, הוא דורש מזון רב יותר מאשר בגיל מבוגר. אדם זקן יאכל מעט מאוד וימעיט באכילת קטניות המכבידות על הקיבה.


זמני אכילה

מומלץ לאכול שלוש ארוחות ביום ולא לאכול בין הארוחות. חשוב מאוד לאכול ארוחת בוקר ולהשתדל לא לאכול אחרי השעה 19:00. "הטחול אוהב סדר," אומרים הסינים, ומשמעות המשפט שאכילה מסודרת, בזמנים קבועים, חיונית לבריאות מערכת העיכול. אמנם לכל אדם שעות אכילה משלו, אבל באופן כללי מוטב לאכול את הארוחות הגדולות, המכילות פחמימות, בשעות היום המוקדמות, בין 7:00 ל־11:00. לאחר מכן עדיף לאכול ארוחות קטנות יותר. אכילה מרובה בשעות הערב מזיקה.

 

איכות המזון

יש להכין את המזון לקראת הארוחה ולאכול אותו טרי. רצוי לאכול אוכל נקי מכימיקלים, מחומרי הדברה, דשנים, צבעי מאכל וחומרים משמרים. עדיף להימנע מקילוף הירקות והפירות ולאכול אותם עם הקליפה לאחר שנשטפה כהלכה.

 

טמפרטורה של מזונות

מומלץ להימנע ממזונות או ממשקאות קרים מאוד או חמים מאוד, המגרים את רירית מערכת העיכול ומפחיתים מיעילותה. חום הגוף נע בסביבות 37 מעלות צלזיוס וזו הטמפרטורה האידיאלית לפעילותו. מזונות ומשקאות קרים מאוד צריכים לעבור תהליך ארוך של חימום לפני שהגוף מסוגל לנצל את מרכיביהם.

 

אכילה נינוחה

פעולת העיכול דורשת אנרגיה. כאשר בזמן אכילה האנרגיה מופנית לפעילויות אחרות, יעילותה של מערכת העיכול נפגעת. לכן יש להימנע מקריאה, צפייה בטלוויזיה או עיסוקים מנטליים אחרים בעת האכילה (למשל, אכילה בזמן עבודה או ארוחות עסקיות). גם התרגזות בזמן האכילה מזיקה לבריאות. בזמן האכילה, חשוב ללעוס היטב את המזון לפני שבולעים, בעיקר באכילת פחמימות, שהעיכול הראשוני שלהן מתרחש באמצעות הרוק שבפה.


הנאה מאוכל

חשוב להבדיל בין הנאה מאוכל לבין תאווה לאוכל. הנאה מהמזון – מטעמיו, מרקמיו וצבעיו – תורמת לעיכול. חשובה גם האווירה בעת האכילה. הנאה מאכילה קשורה בהכרח לאכילה מודעת ונינוחה, המבחינה בתחושות ובהלכי רוח בזמן האכילה ועיכול המזון.

 

הרגלי שתייה

מומלץ לשתות מים, זהו המשקה הטבעי והנכון לאדם. רצוי להימנע משתייה בזמן הארוחה, הדבר מדלל את מיצי העיכול ומפחית מיעילותם. מומלץ להתחיל את היום בשתיית כוס מים להפעלה וריענון של מערכות הגוף.

 

לסיכום:

  • היו מודעים למזון אותו אתם בוחרים, לאופן ההכנה, ללעיסה, לבליעה ולעיכול שלו.
  • חשבו תמיד מה אתם מכניסים לגופכם והאם אתם מרוצים מהתזונה שלכם.
  • היו קשובים לצרכי הגוף.
  • נסו להבחין בסגולות שמעניק לכם המזון.
  • שתייה ואכילה של מזונות טבעיים, פשוטים וטריים מועילה מאוד לגוף ולנפש.
  • תיהנו!
 
 
 

פורסם בקטגוריה אורח חיים ותזונה, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות בנושא תזונה ואכילה מודעת

  1. מאתגיל א.‏:

    you are what you eat

  2. מאתלימור‏:

    תודה רבה, מאמר מחכים.
    אני כבר מזמן הפסקתי עם כל הדיאטות ואוכלת רק באופן מודע לצרכים שלי.
    ויש לי גם את הספר שלכם 🙂