מאמר מאת: אסנת ישראלי, מורה בכירה ליוגה לילדים

 בני נוער שמתרגלים יוגה לומדים להסיט את המבט מגירויים ומסרים הבאים מבחוץ. שעורי היוגה מאפשרים להם להרגע לפתח תשומת לב והקשבה לקולות הפנימיים, ולפתח הערכה עצמית חיובית.

 

yoga-for-adolescence

נערים ונערות שמתרגלים יוגה לומדים להתבונן אל עולמם הפנימי הייחודי.

 

 

תרגול היוגה מסייע להבנה של המציאות המורכבת

יוגה היא מסורת עתיקה ורבת פנים, שמקורה בהודו. מטרת תרגול היוגה היא הפניית המבט פנימה לעבר העצמי כדי להעצים את היכולות האישיות. בתרבות המערבית יוגה מזוהה עם בריאות הגוף והנפש, איזון ושלווה. היוגה המודרנית מזוהה בעיקר עם פעילות גופנית שאינה תחרותית, בשעות הפנאי. ניצני תרגול היוגה הראשונים הופיעו במערב בתחילת המאה ה-20 בחברה הגבוהה בארצות הברית, ובשנות הששים אומצה היוגה על ידי תנועות מחאה שחיפשו אלטרנטיבה רוחנית בעיקר לממסד הדתי והשמרני.
בזכות היותה טכניקה ולא דת ביכולתה של היוגה לעטות על עצמה את סממני התרבות בה היא נמצאת מבלי לאיים עליה, ולכן שרדה אלפי שנים. ישנם סגנונות יוגה שונים המתאימים לכל גיל, סוג אישיות ומצב גופני.

 

בישראל, כמו בעולם המערבי, צברה היוגה פופולאריות רבה, ובשנות האלפיים מערכת החינוך אימצה אותה כפעילות בעלת ערך גופני ורגשי לילדים ונוער. למסורת היוגה שמקורה בתרבות המזרח, אידיאולוגיה שונה, רוחנית במהותה של פיתוח והעצמה אישית כדי לשפר את היכולת האישית ולגבש זהות ייחודית לכל אדם, מסורת היוגה מציעה אלטרנטיבה למסרי המדיה האינטנסיבים של מנגנוני הצריכה הקפיטליסטים התרבות המערבית, ומשפיעה מבפנים ולחיוב על תהליך גיבוש הזהות, תפיסת העצמי ודימויו של האדם.בנית הזהות בחברה המערבית הוא תהליך ארוך הכולל השקעה רבה. כל מה שקיים בנו ואינו מהותני הינו סוג של הבנייה חברתית, הקובעת עבורנו כיצד נתפוס את המציאות ואת עצמנו ואת מה שנחשב "בסדר", "יפה" ו"נורמאלי". לאמצעי המדיה הפופולארית תפקיד משמעותי וחיצוני בהבנייה זו. היות והוא חיצוני, כשאינו נמצא בהלימה לעצמי הטבעי נוצרת השתוקקות המלווה בתסכול וחוסר שביעות רצון ממי שאני, מעצמי.
מטרתה של מסורת היוגה, באמצעות תרגילי היוגה היא להפנות את המבט פנימה, לשבור את הפעולה והמחשבה האוטומטית הנוצרת על ידי גורמים חיצוניים,  ולייצר ראיית מציאות נבונה ובהירה מתוך מודעות ושימת לב לעצמי.
תרגול היוגה במערב הוא בדגש על תרגול גופני של תנוחה נשימה הרפייה וריכוז, שמצריך כוח רצון, נחישות והתמדה. תנוחות הגוף השונות מורכבות ודורשות יכולות רבות. התרגול מאפשר למתרגל למתוח את גבולות המוכר ולגלות יכולות חדשות, ממקום של תרגול לא שופט ולא תחרותי. האתגר של מתרגל היוגה הוא מול עצמו. גישת היוגה מכוונת את המתרגל לקבל את עצמו כפי שהוא, ללא השוואה בין אדם לאדם, מפתחת סבלנות וסובלנות .

 

peace yoga

היוגה מפתחת סבלנות וסובלנות

 

 

מה מציעה היוגה לבני ובנות הנוער?

מחקר שנערך ב שנת 2015 בקרב נערים ונערות תלמידי תיכון בארה"ב, שתרגלו יוגה בקבוצה כחלק משעורי החינוך הגופני, הראה שתרגול יוגה מאפשר לבני נוער להעלות את רמת האנרגיה, את הביטחון העצמי ומביא לתחושה אישית של שגשוג וסיפוק, שיפור בכוח הגופני באיזון וגמישות. העדר התחרות בתרגול הקבוצתי אפשר לנוער להרגיש נוח עם היכולות האישיות שלהם וגרם להנאה מהתרגול ברמה הגופנית, המנטאלית והרגשית, גם לאחר שהסתיים התרגול, בכיתה וביומיום. היכולת להרגע במרחב תומך ולא תחרותי, השפיעה באופן חיובי על יכולתם של בני הנוער להקשיב ולהכיר את עצמם, לפגוש את עצמם, להתרכז ולשים לב טוב יותר למי אני מבפנים, בד בבד עם שיפור היכולת לשים לב גם לאחרים מה הם עושים חושבים ומרגישים. העדר תחרותיות וגישה של קבלה והכלה נתנה להם לגיטימציה לדבר בצורה חופשית על רגשות ונראה שזה תרם לתחושת הרווחה האישית.  היכולת להרפות ולצמצמם את הקולות שבאים מבחוץ ולשפר את תשומת הלב פנימה, תרמה לתחושת חיובית של סיפוק וביטחון בגיל ההתבגרות.

 

יוגה לנערות הוא חלק מתחום ה 'יוגה הנשית', שנותנת מענה לצרכיה הגופנים והנפשיים של האישה לאורך מעגלי החיים. למול נצחיות התועלת של הפנית המבט פנימה של היוגה, הנערה של שנות האלפיים נחשפת דרך אמצעי התקשורת והטכנולוגיה מתקדמת, דרך המדיה הפופולארית ורשתות חברתיות, למסרים רבים חיצוניים, בתקופה שמשמעותית לעיצוב זהותה האישית והמגדרית.  מטרת הטכניקה העתיקה של היוגה של  הפניית המבט פנימה, מביאה את הנערה (כמו כל אדם), לצמצום חשיפה לגירויים ומסרים מבחוץ, עוזרת לה הפחית תחושת אי סיפוק ותסכול שנובעת מהשתוקקות לדימוייי גוף נשים מסויימים  המשודרים אליה מהמדיה, למסרים שמעודדים לצרכנות קפיטליסטית, והענות לתפישה פטריארכלית (עליונות הגבר). המרחב האינטימי, המכיל והבטוח שנוצר בשעורי היוגה מאפשר לה להרפות, להרגע, להכיר את עצמה – ולשים לב לדפוסי התנהגות ומחשבה ולשנותם.
מספר גדל והולך של אנשי מקצוע בתחום היוגה, מצא כי שיטה זו הינה בעלת ערך מעשי במיוחד עבור בני הנוער, מכיוון שבתקופת ההתבגרות מתחוללים שינויים רבים בקצב מואץ, ואילו היוגה מלמדת אותם כיצד להשאר מרוכזת וממוקדת ולהרגע לתוך הנסיבות סביבה. נערים ונערות שמתרגלים  יוגה לומדים  להסיט את המבט מגירויים ומסרים מהחוץ  המועברים דרך ערוצי מדיה הפופולארית, אמצעי התקשורת וכדומה, אל עולמם הפנימי הייחודי, ממתנים  את השפעת המסרים החיצוניים של החברה והמדיה עליהם.  המפגש עם מסורת היוגה מאפשר להם להפתח ולהכיר תפיסת עולם ואידיאולוגיה אחרת, אלטרטניבית ושונה מאוד מתרבות הצריכה המערבית אליה הם נחשפים באינטנסיביות, ולדמויים חיצונים שהיא משדרת. פיתוח היכולת להרפות, להרגע להיות עם עצמם בשקט, להפנות את  תשומת לב ולחדד את הקשבה לקולות הפנימיים שלהם עצמם, הוא כלי משמעותי המביא לסיפוק, בטחון עצמי,  מטפח דמוי עצמי חיובי והערכה עצמית חיובית.

 

*מבוסס על עבודת סיום שנעשתה כחלק מלימודי תואר שני במסגרת התכנית ל'מחקר תרבות הילד והנוער', באוני' תל אביב. קיץ תשע"ה.

 

פרטים על:  קורס מדריכי יוגה דהרמה לילדים

פורסם בקטגוריה תרגולים וסיפורים ליוגים צעירים, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *