מאמר: ענת צחור

מדיטציה זה מצב שבו אנו שורים בנוכחות מלאה ברגע ההווה, ללא הפרעה, ביציבות ובנינוחות. היכולת לשהות יציבים ברגע אחד, ללא היסח דעת דורש: קשב, ריכוז, שלווה, עיניין והתעמקות. ילדים הם סקרנים מטבעם וקל ללמדם מדיטציה.

תרגול מדיטציה לילדים

ילדים הם סקרנים מטבעם וקל ללמדם מדיטציה

מה מדיטציה יכולה להעניק:

קשב – זו איכות שבה התודעה ערה, מבחינה וקולטת את המתרחש.
ריכוז – זו איכות שבה התודעה ממוקדת בשדה האובייקט ללא מאמץ ואינה מוסחת.
מיקוד – זו איכות שבה התודעה מוצאת עיניין באובייקט ואינה מוסחת.
שלווה – זו איכות בה התודעה אינה מחפשת דבר ומסופקת במה שמתרחש ברגע ההווה.
עיניין – זו איכות שבה התודעה סקרנית, חוקרת ומלאת פליאה למה שקורה ברגע ההווה.
התעמקות – זוהי איכות שבה התודעה מפתחת הבנה ורגישות.

 

באמצעות תרגולים המפתחים איכויות של קשב, ריכוז, מיקוד, שלווה עיניין, הבנה ורגישות, מתפתחת היכולת המדיטטיבית אצל הילד. הוא מסוגל להתמקד, להרגיש נח במצב פשוט של נוכחות ברגע ההווה, הוא מפתח קשב, תחושות הביטחון והשלווה מתעצמים, כמו כן המודעות לעצם נוכחותו. הוא מפתח רגישות לעצמו ולסביבה שלו.
תרגולי מדיטציה לילדים צריכים להיות מגוונים, מעניינים ואף מאתגרים, המנחה צריך לתפוס את "המיינד" של הילד, ע"י יצירת גירוי ועיניין. כל זה נעשה בצורה משחקית.
ה"מיינד" הוא כמו קוף קופצני, תמיד מחפש גירוי להיאחז בו, בקלות מאבד עיניין ותמיד מחפש אחיזה. לכן תרגולי המדיטציה מלמדים את המיינד למצוא עיניין ולהתמקד בגרוי או אובייקט כלשהו, להיצמד אל אותו אובייקט שנבחר בתרגיל המדיטציה ללא הסחת הדעת ותשומת הלב.
תשומת לב והתעמקות באובייקט מסויים היא בעלת חשיבות בתרגול מדיטציה, אצל ילדים וגם אצל מבוגרים, אלו מפתחות הבנה ורגישות, איכויות שאותם אנחנו רוצים לפתח כבני אדם, איכויות שעוזרות ותורמות לנו בכל מישורי החיים, האישיים, החברתיים והסביבתיים.
אין להכריח ילדים לשבת ולתרגל מדיטציה באופן שבו מתרגלים מבוגרים. טבע הילד שונה בתכלית מטבעו של המבוגר ולכן יש להתאים את ההנחיות לגיל הילד וכמובן גם לתנאים ולמצבים המשתנים שסביבנו.
תרגולי המדיטציה שאנחנו מלמדים ילדים מתורגלים במצבים שונים, לא רק במצב ישיבה כפי שנוהגים המבוגרים. אנחנו מלמדים מדיטציה, תרגילי קשב וריכוז בכל מצבי הגוף: עמידה, ישיבה, שכיבה והליכה, ובתנוחות היוגה השונות.

מדיטציה לילדים

להרגיש נח במצב פשוט של נוכחות ברגע ההווה

 

מדיטציה לילדים בשיטת יוגה דהרמה – מודעות לפתחי החושים:

פתחי החושים אותם אנו מציינים: שמיעה, ראיה, תחושה, טעם, ריח, רגש ומחשבה.

 

 הנחיות לתרגול:

יושבים במעגל בישיבה מזרחית עם גב זקוף ועיניים פקוחות.
יוצרים קשר וקשב בין כל חברי הקבוצה, מאזינים, מקשיבים ושמים לב לכל גירוי שנקלט דרך אחת מפתחי החושים.
התרגול נעשה ללא מילים.
כאשר מבחינים בשמיעה – מושכים באוזניים.
כאשר מבחינים בראיה – ממצמצים בעיניים.
כאשר מבחינים בריח – מרחרחים עם האף.
כאשר מבחינים בטעם – מלקקים את השפתיים.
כאשר מרגישים תחושה גופנית – נוגעים באיבר.
כאשר מרגישים רגש – שמים יד על הלב.
כאשר מבחינים במחשבות – מגרדים את הראש.

 

משך התרגול: 5-10 דקות.
למי זה מתאים: לכל הגילאים.

 

גם זה עשוי לעניין אותך:

הכשרת מורים ליוגה דהרמה לילדים

תרגולים וסיפורים ליוגים צעירים

 

פורסם בקטגוריה תרגולים וסיפורים ליוגים צעירים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *