מתוך ספרם של ד"ר ראובן ברק וענת צחור, "מדריך מפה לריפוי טבעי- הדרך לחיים בריאים"

  

"מדיטציה היא דבר מיוחד במינו, ואם אינך יודע מהי הנך משול לעיוור בעולם של צבעים, צללים ותנועות. אין זו תופעה אינטלקטואלית, אלא, כאשר הלב מתאחד עם התודעה זו מקבלת איכות שונה- רחבה- לא רק ביכולת חשיבה ופעולה יעילה, אלא במשמעות של מלאות ושייכות לחיים".
ג'. קרישנאמורטי

 

מודרה למדיטציה

מדיטציה היא דבר מיוחד במינו

 

מהי מדיטציה?

המושג "מדיטציה" מתייחס הן למצב תודעה מיוחד והן לתרגול הסולל את הדרך למצב התודעה הזה – מצב שבו על ידי מודעות ותשומת לב, מוותרים על ההזדהות עם האני ועם האגו ורואים נכוחה את המציאות.
טכניקות המדיטציה הן שיטות עתיקות יומין שהתפתחו בתרבויות שונות בעולם. אפשר לחלק את כל תרגולות המדיטציה השונות לשלוש קבוצות עיקריות:
1.תרגול המדגיש את ריכוז ומיקוד התודעה באובייקט מסוים.
2.תרגול המדגיש התבוננות והתפתחות של חוכמה וחמלה.
3.תרגול המדגיש התעוררות, זרימה ושליטה בכוחות האנרגטיים.

 

  • למדיטציה הממוקדת בתרגילי ריכוז והרפיה השפעה מרגיעה ומטרתה להשרות שלווה ברובד ההכרה. השפעה זו יכולה להדהד זמן מה לאחר סיום התרגול ולהשפיע לטובה על התנהלותו של המתרגל בחיי היומיום במישור הגופני, הרגשי, המנטלי והרוחני. השפעה זו מתבטאת בריכוז מוגבר, בהירות מחשבתית, שלווה, חיוניות ושמחה.
  • מדיטציה הממוקדת בהתפתחות של חוכמה וחמלה משפיעה על הרבדים התת-הכרתיים ומסוגלת להביא לשינויים עמוקים בדפוסי האישיות של המתרגל. תרגול זה מפתח ראייה נכונה ופרשנות נכונה של המציאות על רבדיה השונים.
  • מדיטציה שעיקר תרגולה שליטה והכוונה של כוחות החיים תורגש אף היא במישורים פיזיים, מנטליים ורוחניים בזמן התרגול ולאחריו. מדיטציה זו מטרתה לא רק בריאות, חוסן גופני ואריכות ימים, אלא שינוי והתמרה של אותם אלמנטים פסיכו-פיזיים, מה שמכונה "אלכימיה פנימית", שבה מתרחשים שינויי דפוסים ברבדים התת-הכרתיים.

לתרגול מדיטציה יש להקדיש תשומת לב וזמן רב במשך שנים ארוכות. אדם המקדיש עצמו לתרגול מדיטציה יחוש במהלך השנים בשינויים עמוקים המתחוללים באישיותו. בזכות שינויים אלה יוכל להיפטר מהתניות עמוקות של האישיות ולעצב אישיות חדשה, חיונית וחופשית יותר.

 

השפעות המדיטציה

טכניקות המדיטציה השונות החלו להיחקר באופן מדעי מאז שנות ה-1960 במטרה ללמוד את השינויים המתרחשים במוח בעת מצבים מדיטטיביים. בבדיקות מדעיות נמצא כי בעת תרגול מדיטציה יורדת צריכת החמצן של המודטים בכ-17%, קצב הלב מואט ורמת גלי התטא של המוח עולה, בדומה למצב שלפני שינה.

על פי מחקרים שונים, אנשים העוסקים במדיטציה מצליחים לבטל תופעות של דחק (לחץ) ולהשיג רגיעה ושלוות נפש. מחקרים שנערכו בסוף שנות ה-1980 בדקו אנשים בעת מדיטציה לעומת אנשים שהקריאו באוזניהם ספרים ונמצא כי רמת גלי תטא במוחם של המודטים גבוהה יותר.

השינויים בפעילות המוח אצל מתרגלי מדיטציה חלו גם אצל אנשים המתרגלים מדיטציה לראשונה בחייהם. זמן קצר לאחר תחילת התרגול יורדת רמת גלי הבטא במוח, עדות לכך שקליפת המוח מעבדת אינפורמציה באופן שונה מזה השגור בחיי היומיום. בעת תרגול מדיטציה חלה האטה בפעילות של האזורים במוח הקשורים לעיבוד אינפורמציה מהחוץ ועלייה בתפקוד אזורים הקשורים לרגשות, זיכרונות, ויסות הנשימה וחילוף החומרים.

כמו כן, בעת תרגול מדיטציה עובר מרכז הכובד של פעילות המוח מהמוח הימני למוח השמאלי, דבר המשפיע על תפיסת העולם של המתרגל המשתנה מתפיסה של דחק (Fight) or Flight) לתפיסה סובלנית ורכה, של שביעות רצון. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מגלים כי תרגול מדיטציה עשוי להביא לסיגול דפוסי עבודה חדשים של המוח ולווסת את תפקוד האונה הקדמית הקשורה בריכוז.

מודטים מסוגלים להביא עצמם למודעות מוחלטת של הרגע, הם מסוגלים לחיות "כאן ועכשיו". בניסוי שהתקיים בבית הכלא של וושינגטון נמצא כי בקרב אסירים אלימים שתרגלו מדיטציית ויפאסאנה במשך 10 ימים ירד שיעור החזרה לכלא בכ-20% לעומת אסירים שלא תרגלו מדיטציה. כמו כן ירדה צריכת סמים ואלכוהול והתמעטו מקרי הדיכאון בקרב האסירים שתרגלו מדיטציה.

מחקרים נוספים מצאו כי מדיטציה מפחיתה את צריכת התרופות בקרב הסובלים מדיכאון קליני. שילוב של יוגה, מדיטציה ותזונה נכונה מסיג לאחור מצבים של הסתיידות עורקים המלווים בהצטברות פלאקים בכלי הדם ומאיט התפתחות סרטן הערמונית. במחקר בקרב חולי פסוריאזיס נמצא כי עורם של מתרגלי מדיטציה הבריא במהירות גדולה פי ארבעה מאשר עורם של אלה שלא תרגלו מדיטציה.

מדיטציה משפיעה גם על המערכת החיסונית. אצל מודטים נמצאה עלייה ברמות הנוגדנים בדם, דבר המסביר את הטענה של המצדדים במדיטציה כי הם פחות חולים מאחרים.

 

גלי המוח

  • כאשר המוח עובד בתדירות גלי בטא (12-14 הרץ) – זהו מצב אידיאלי לקבלת החלטות ופתרון בעיות.
  • כאשר המוח עובד בתדירות גלי אלפא (7-9 הרץ) – זהו מצב של ריכוז, הרפיה וסינכרוניזציה בין המוח הימני לשמאלי. מצב אידיאלי לקליטת אינפורמציה וקריאה.
  • כאשר המוח עובד בתדירות גלי תטא (3-5 הרץ) – זהו מצב של מנוחה בפעילות ההכרה. מצב אידיאלי לעיבוד נתונים, זיכרון, יצירה ופתרון בעיות.
  • כאשר המוח עובד בתדירות גלי דלתא (1-2 הרץ) – זהו מצב של הרפיה ומנוחה עמוקים מאוד, שחרור מתחים ושליטה בכאב.

 

פורסם בקטגוריה בודהיזם ומדיטציה, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *