meditation practice

כל הדברים נוצרים בתודעה כתוצאה ממגע של עולם התופעות עם פתחי ששת החושים

 

מדיטציית ששת פתחי החושים

בתרגול מדיטציה זה אנו מודעים לכל מה שנקלט בתודעה על ידי אחד מפתחי החושים: ראיה, שמיעה, ריח, טעם, תחושה, תודעה – מיינד (חשיבה, הרגשה).

בתפיסה הבודהיסטית פתח החוש השישי מתייחס לתודעה (מיינד) שאינה רק מייצרת אלא גם קולטת מחשבות, זכרונות, הרהורים, רעיונות, רגשות וכל פעילות מנטלית השייכת לשדה זה.

כאשר ישנם תשומת לב וקשב (מיינדפולנס) לפתחי החושים מתרחש תהליך מודע של קליטה. כאשר ישנה מודעות לאובייקטים שנקלטים בתודעה אנו פחות מתערבלים ברשמים שאותו קלט חוש יוצר בנו. כמו כן יכולה להתפתח הבנה נכונה ופחות נזדהה ו/או נשגה בפירוש שלנו של עולם התופעות.

התוודעות לתפיסות שמקורן באחד מפתחי החושים ומודעות לרשמים שנוצרים בשדה התודעה, מסייעת לשמור על תודעה בהירה ונקייה.

 

איך לתרגל מודעות לששת פתחי החושים:

יש להתוודע לתופעות קבוצה זו ברגע הופעתן בזמן הווה.
ציינו שלוש פעמים כל אחת מההופעות החושיות כאשר הן מופיעות באחד מפתחי ששת החושים:
1. אם הנך רואה דבר מה, יש לציין: "ראיה, ראיה, ראיה".
2. אם הנך שומע צליל, יש לציין: "שמיעה, שמיעה, שמיעה".
3. אם הנך מריח משהו, יש לציין: "ריח, ריח, ריח".
4. אם הנך טועם דבר מה, יש לציין: "טעם, טעם, טעם".
5. אם הנך חש תחושה כלשהי כמו חום, קור, רכות, חספוס, רטיבות, יובש, גירוד וכו', יש לציין בהתאם: "חום, חום, חום" או "קור, קור, קור" וכו', או "תחושה, תחושה, תחושה".
6. אם הנך חושב על משהו, יש לציין: "חשיבה, חשיבה, חשיבה", אם הנך מרגיש רגש כלשהו, ציין: רגש, רגש, רגש.

 

לסיכום:

  • תתבוננו באופן ניטרלי (ללא שיפוט או דיעה כלשהי) על תהליך הקליטה החושית וציינו שלוש פעמים בליבכם את המתרחש.
  • שמרו על שוויון נפש בעת ההתבוננות בפתחי החושים, היו מודעים לקליטת הגרויים, וכיצד גרויים משפיעים עליכם.
  • זכרו כי הנכם מתבוננים בתהליכים אשר התודעה קולטת כפי שמדען מתבונן בעולם התופעות, ללא היצמדות, ללא ציפיות, על מנת לבחון את הדברים ולהבינם כפי שהם.
  • תרגול מודעות לפתחי החושים ניתן לתרגל לא רק בישיבת מדיטציה ובהליכת מדיטציה מסורתית, אלא גם במהלך היום, בעת פעולות שאתם מבצעים, במנחי גוף והלכי נפש שאותם אתם חווים.
  • היו ערים לכך שכל הרשמים שנוצרים בתודעתכם מקורם ממגע של עולם התופעות עם פתחי ששת החושים.
  • שימו לב איך אתם מפרשים את הדברים והבינו את התגובות שלכם לאותם גירויים היוצרים את עולמכם.

 

 

גם זה עשוי לעניין אותך:

 

פורסם בקטגוריה בודהיזם ומדיטציה, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *