מאמר: ענת צחור

הבודהה הציע דרך של שמונה שלבים המכונה "דרך נאצלת", "דרך האמצע" או "דרך נכונה" (נכונה במובן שאין בה טעות), המאפשרת לנו חיים טובים יותר ופחותי סבל.

 

eight nobel truth

הבודהה הציע דרך של שמונה שלבים המאפשרת לנו חיים טובים יותר ופחותי סבל.

 

הדרך הנאצלת בת שמונת השלבים:

1. השקפה נכונה – Sammā Diţţhi – סאמא דיטי.

2. מחשבה נכונה – Sammā Sańkhappa – סאמא סנקאפה.

3. דיבור נכון – Sammā Vācā – סאמא ואצ'ה.

4. פעולה נכונה – Sammā Kammanta – סאמא קאמאנטה.

5. אורח חיים נכון – Sammā Ājiva – סאמא אג'יווה.

6. מאמץ נכון – Sammā Vāyāma – סאמא ואיאמה.

7. נתינת דעת נכונה – Sammā Sati – סאמא סאטי.

8. ריכוז נכון – Sammā Samādhi – סאמא סאמאדי.

 

תפיסה נכונה, ראיה נכונה או השקפה נכונה היא הקטר המוביל אחריו את שבעת הקרונות של מחשבה, דיבור, פעולה, אורח חיים, מאמץ, קשב וריכוז. כאשר ההשקפה אינה נכונה כאשר היא מוכתמת ומושפעת מתעתועי הנפש כל שאר השלבים יתעוותו והמציאות תתגלה בפנינו ככואבת, לא נעימה, מתסכלת ולא מספקת, מציאות הנחווית ככזו היא פרי התעתועים.

 

התעתוע מכונה "אוידיה" בסנסקריט או "אוידג'יה" בפלי, הוא המכשול העיקרי לחיים, זוהי בורות. אוידיה היא תפיסה לא נכונה או ראיה לא נכונה של המציאות כפי שהיא. עיוותי תפיסה נוצרים לרוב עקב היאחזות של מחשבות והזיות, וקיבוע של דפוסים והרגלים. התעתוע או הבורות היא המקור לחיכוחים, לריבים, לקנאה וצרות עין, לתאווה והשתוקקות, לשינאה ואיבה, למלחמות ולכל מה שרע ופוגעני בעולמנו. את התעתוע והבורות המובילים לחיים חשוכים ומכאיבים ניתן להכניע בעזרת הדרך הנאצלת בעלת שמונת השלבים.

 

דרך שמונת השלבים המוצגת היא תבנית נוחה שניתן לזכור אותה. הבודהיזם אוהב להשתמש בתבניות ומספרים, הניתנים לשינון וזכירה. ההיזכרות היא תכונה ואיכות אותה אנו מפתחים בתרגול ומכונה: סאטי, שפירוה גם קשב, מודעות ותשומת לב.

 

אפשר גם לסכם את שמונת הרבדים לתבנית קצרה יותר בעלת שלושה רבדים:

דרך שלושת השלבים- Trisikkha, אשר הנה היסוד לתורתו של הבודהה:

1. סילה – מוסר, מידה טובה – Sila

2. סאמאדי – ריכוז – Samadhi

3. פאנייה (פראג'נה סנסקריט) – חכמה – Panna

 

שמירה על כללי מוסר, סילה, פירושה הימנעות מעשייה לא נכונה, הימנעות משגיאות והתנהגות פוגענית שגורמת למכאוב.

פיתוח ריכוז ובהירות יוצר תודעה יציבה המסוגלת לראות את הדברים ללא הפרעה, ללא הכתמתם של דפוסי חשיבה והתניות רגשיות הפוגעים ביכולת ההבחנה והשיפוט שלנו.

החכמה היא תוצר של תודעה בהירה, זוהי "ויפאסאנה"– ראיה בהירה של עולם התופעות ופירוש נכון ופשוט שלו. ראיה ברורה של הדברים כפי שהם בין אם כואבים או נעימים, יפים או מכוערים, בעלי ערך או חסרי ערך. זו ראיה שאינה אוחזת בניגודים אלא מקבלת את המציאות כפי שהיא מופיעה.

 

שלושת הרבדים או שמונת הרבדים מטרתם להעצים את יסוד הנירוונה הטמון בתודעה. הנירוונה היא איכות מעודנת, חמקמקה ונסתרת אך זיהוי וחשיפתה מביא ריפוי גדול לנפש, שינוי והתמרה.

 

פורסם בקטגוריה בודהיזם ומדיטציה, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *