מאמר: ענת צחור

 

תורת הבודהה, הדהרמה, הינה רפסודה לחציית נהר החיים. הבודהה מצביע על דרך האמצע כדרך לשחרור מכבלים ודפוסים דרך אי אחיזה במציאות המשתנה, זוהי דרך שבה מתפתחות איכויות של תבונה וחמלה המסייעות בהתמודדות עם עליות ומורדות החיים.

 

תורת הבודהה – גשר בין תפיסת המציאות למציאות

 

 

לפתור את סבך הקיום

הבודהיזם במקור אינו דת אלא תפיסה ודרך חיים, נקודת מבט המשחררת מדפוסים וכבלים הגורמים לסבל ומכאוב.

הבנה ותפיסה נכונה של תהליך השחרור יוביל אותנו למימוש טבענו האמיתי. נטיב עם עצמנו ועם כל הסובב אותנו, ונחיה מתוך הכרה ומודעות חיים אורגניים עם כל אשר קיים.

תורת הבודהה, הדהרמה, המכונה דרך האמצע, מובילה את ההולך בה להתפכחות ולראייה ניכוחה של עולם התופעות. מטרת המסע היא ניתוץ תפיסות האוחזות באשליות ותעתועים. זו דרך ששואפת לאיזון ופתירת מצבי השניות שמטלטלים את חיינו. הבודהיזם מזהה את עולם התופעות כעולם של שניות, עולם ארעי, לא קבוע ומשתנה, ומכיוון שתכונות אלו של אי יציבות מאפיינות את עולם התופעות תמיד נשאף למצוא בו את שיווי המשקל ואת האיזון. בעולם של תנועה בו אין ביטחון מחפש האדם את חוף המבטחים. חוף זה מכונה נירוואנה בתורה הבודהיסטית, זהו מצב אופטימלי של איזון ושיווי משקל המאופיין כמקום בטוח ושלו.

הבודהיזם מתאפיין בצורת ראיה ותפיסות שדרכן ניתן לפענח את עולם התופעות, הווה אומר את עצמנו. הבודהיזם הוא כלי ולא אידיאולוגיה, עזר עבור האוחז בו לחצות את נהר החיים.

הבודהה הציע דרך מעשית לפתור את סבך הקיום, לא די לדעת את התורה אלא ליישמה, לא די להבין את הלימוד דרך האינטלקט והרגש, את תורת הדהרמה (התורה הבודהיסטית) יש לחוות. הבודהיזם חותר לישום ומימוש בכל רגע ורגע למען השגת ידיעה אמיתית של המציאות, ידיעה זו היא זו שמניעה לשינוי והיא השינוי.

הבודהיזם מהווה גשר בין תפיסת המציאות לבין המציאות.הבודהיזם מציע לנו כלי מעשי המוביל לחוף מבטחים. הבודהיזם משול לרפסודה, כלי ועזר שיש לעשות בו שימוש, ליישמו בחיי היום יום, אך אין להמשיך ולהיאחז בו לאחר שנוצל כראוי. אי אחיזה היא בסיס התפיסה הבודהיסטית. הבודהיזם מנתץ תפיסות, הוא מציע פרדיגמות ומיד מכלה אותן.

 

משל הרפסודה

תרגום חופשי מאנגלית מתוך סוטרת משל הנחש מקובץ המאג'הימה ניקאיה:

תארו לעצמכם, אדם יוצא למסע ובדרכו הוא פוגש נהר רחב שמימיו גועשים ומציפים את החוף, בעוד שהגדה השניה של הנהר נעדרת סכנות. אך אין לא סירה לחצות גם לא גשר. מהרהר האדם: זהו נהר רחב וגועש והחוף מפחיד ומסוכן, והנה החוף שמנגד בטוח. אין פה סירה לחתור את הנהר, אף לא גשר לחצות לגדה השניה. נניח שאאסוף קני סוף, ענפים ועלווה ואקלע מהם רפסודה. ואותו אדם אוסף זרדים, קני סוף, ועלווה וקלע מהם רפסודה. נישא על גבי הרפסודה, בעזרת ידיו ורגליו הוא חותר וכך מגיע לגדה השניה. בחצותו את הנהר והגיעו אל החוף הוא חושב: הרפסודה הזו היתה לי לעזר רב, היא נשאה אותי וכך יכולתי להגיע אל החוף שמנגד. אם כך, האם עלי להרימה ולשאת אותה על ראשי או על כתפיי לאן שלא אלך?

והתשובה שמתחייבת היא כמובן, שלא. עליו להניח בתבונה את הרפסודה ולא לשאתה ושלא תהיה עליו למעמסה. ובעשותו כך הוא עושה בדיוק את שעליו לעשות.

בדיוק כך היא הדהרמה, תורת הבודהה, משולה לרפסודה, מטרתה לסייע בחציית הנהר ואין להיאחז בה אך ורק לשם היאחזות. הדהרמה היא כלי שימושי לחציית הנהר אל חוף מבטחים.

 

הדהרמה היא תורה מעשית

הבודהיזם במהותו הוא לימוד פונקציונאלי ולא תורה אידיאולוגית המושתת על אמונות. הבודהיזם טוען כי אמונות ותפיסות הן דפוסים שחרוטים עמוק בתת מודע שלנו ולכן קשים להסרה. כל הקיום שלנו הוא תוצר של מחשבה, כל התרבות וההתנהלות האנושית מונעות מאמונות שצרובות עמוק בנבכי התודעה.

הבודהיזם, דרך פרקטיקה מעשית מציע לנו את האפשרות לשרש אמונות, דפוסים ומשקעים שצרובים בתת מודע, הווה אומר לשחרר עצמנו מהנטל הכבד ביותר שהוא למעשה עצמנו. השחרור מהנטל הינו שחרור מפחדים, מיצרים, מדחפים ומחשבות ומתפיסות מטעות.

התורה הבודהיסטית מציעה להוביל אותנו לחוף מבטחים, מקום קדום ופשוט, מצב ראשוני שנמצא בנבכי הנפש האנושית, מקום בו לטלטלות החיים אין אחיזה עלינו, זהו הנצח, מקור הדברים שממנו באים ואליו חוזרים.

הבודהה מדגיש כי עלינו להיות קלים בגישה שלנו לחיים, לדעת בצורה הגיונית מתי עלינו להיאחז בדבר מה ומתי עלינו לשמוט ולוותר. לפתח תבונה שתסייע לנו בהתמודדות עם עליות ומורדות החיים. להבין ולחיות את עולם התופעות בחכמה וברגש על מנת להטיב עם עצמנו ועם כל הסובב אותנו.

 

גלגל דהרמה

 

פורסם בקטגוריה בודהיזם ומדיטציה, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *